تاريخچه سيگار در جهان

خرید بک لینک

تاريخچه سيگار در جهان

انسان از زمانهاي قديم توتون را ميشناخته است.پيشينه مصرف دخانيات به طور تخميني درحدود ده هزار سال پيش مي رسد. در چين و يونان باستان، بر اساس نوشته هاي تاريخ نويسان و آثار حكاكي شده، از تنباكو و توتون به عنوان گياهي داروئي ياد شده است در دوران باستان بوميان آمريکا به خواص گياه تنباکو پي بردند.در کوبا بوميان برگهاي گياه توتون را در داخل ني هاي استخواني و يا در داخل نوعي چپق به نام “تاباکو”قرار مي دادند که بصورت يک لوله توخالي Y مانند بود که قسمت دو شاخه آن در بيني جاي مي گرفت و سپس آن را مي کشيدند.هرودت مورخ مشهور يونان در اينباره چنين نوشته است: طايفههاي صحرانشين که در جنوب کشور ما اقامت داشتند و همچنين بوميان آفريقا, يک نوع گياه را ميسوزاندند و دودش را ميخوردند.در اوايل سرخ پوستان امريکائي راه هاي مختلفي براي استفاده از گياه تنباکو يافتند .. از مصارف مذهبي گرفته تا داروئي و پذيرائي از مهمان هايشان . اعتقاد بر اين بود که توتون و تنباکو درمانگر هر دردي است . و به عنوان داروي ضد درد شناخته شده بود .سرخ پوستان ترکيبي از اين گياه را براي بهبود زخم ها به کار مي بستند و همچنين نوعي جويدني آدامس مانند از تنباکو درست کرده بودند که براي درد دندان مورد استفاده قرار مي گرفت .!با کشف دنياي جديد در ۱۵ اکتبر سال ۱۴۹۲ . اين کريستف کلمب ( کلمبوس ) بود که براي اولين بار برگ توتون را به عنوان هديه اي از سرخ پوستان امريکائي به اروپا آورد . و در

سفرهاي بعدي ملوانان کلمب تعداد بيشتري از گياه تنباکو به همراه آوردند و از آن زمان تنباکو در اروپا هم رشد و نمو پيدا کرد .در خاطرات کريستف کلمب و همراهان او نوشته شده که بوميان يک نوع گياه را مي آشامند .! ( بايد متوجه بود که در آن زمان واژه تدخين هنوز براي تنباکو رايج نشده بود و کلمب و همراهان او گمان مي کردند که بوميان اين گياه را مي آشامند ) . وقتي از بوميان پرسيدند که اين چيست آنها با لهجه خاص خودشان مرتبا تکرار مي کردند .. توباکو ..بوميان ورقه هاي موصوف به توباکو را دور هم پيچيده و لوله اي به وجود مي آوردند و هر زمان که اتش گياه خاموش ميشد مجددا به وسيله اتشي ان را روشن مي کردند و انتهاي لوله را به دهان مي بردند و دودي از بيني انها خارج مي گرديد .در قرن پانزدهم ميلادي شخصي به نام نيکوت مقداري توتون و بذر اين گياه را از پايتخت پرتغال به فرانسه آورد و به ملکه فرانسه هديه نمود . چون اين گياه مورد علاقه ملکه قرار گرفت نام اين گياه به پاس خدمات نيکوت ، نيکوتيانا و آنکالوئير آن نيکوتين نامگذاري شد.دليل عمده براي رشد و نمو تنباکو در اروپا خواص درماني آن بود . اروپائي ها معتقد بودند که تنباکو تقريبا هر چيزي را درمان مي کند از جمله سرطان .در سال ۱۵۷۱ يک دکتر اسپانيائي به نام Nicolas Monardes کتابي نوشت در مورد گياهان داروئي دنياي جديد ( امريکا ) و در آن کتاب او مدعي بود که تنباکو مي تواند ۳۶ نوع از بيماري ها و مشکلات جسمي را درمان کند .! .. در ۱۵۸۸ يکي از اهالي ويرجينيا به نام توماس هاريت يک راه حل عملي براي دريافت دوز ( مقدار ) روزانه گياه تنباکو پيدا کرد و متاسفانه به دليل سرطان مجاري بيني درگذشت چرا که روش ابداعي او از طريق تدخين دود تنها به وسيله بيني عمل مي کرد .در طول دهه ۱۶۰۰ ميلادي توتون و تنباکو چنان محبوب بود که غالبا به عنوان پول مورد استفاده قرار مي گرفت و ارزشي تقريبا برابر با طلا داشت .از آن زمان يعني از سال ۱۶۱۰ به بعد عده بسياري متوجه خطرات ناشي از استعمال سيگار شدند که اولين و معروفترين آنها که سعي در ترک اين عادت داشت فرانسيس بيکن معروف بود هر چند به گفته خودش بسيار سخت بود .در سال ۱۷۶۰ شخصي به نام پير لوريلارد Pierre Lorillard با ساخت يک شرکت در شهر نيويورک آمريکا اقدام به ساخت تنباکو و سيگار و سيگار برگ نمود . امروزه پير لوريلارد قديمي ترين شرکت ساخت تنباکو در امريکا است .در سال ۱۷۷۶ در طول جنگ هاي انقلابي امريکا با تبعيت از فرانسه . تنباکو به عنوان وثيقه براي وام هاي امريکائي ها مورد استفاده قرار گرفت . در طول اين سالها دانشمندان هر چه بيشتر به مواد مضر شيميائي موجود در سيگار و تنباکو پي بردند . در سال ۱۸۲۶ بلاخره نيکوتين به صورت خالص کشف شد و دانشمندان نتيجه گيري کردند که ماده نيکوتين سمي بسيار خطرناک استدر ۱۸۳۶ دانشمندي از نيو انگلند به نام ساموئل گرين اظهار داشت که تنباکو همانند يک حشره کش داراي سمي قوي است و به راحتي مي تواند يک مرد را بکشد .!در ۱۸۷۵ آر . جي . رينولدز نوعي تنباکو يا سيگار جويدني ابداع کرد که در فويل آلمينيومي يا همان ( زر ورق ) قرار داشت و طرفداران خاص خودش را داشت .در سال ۱۹۳۹ در آمريکا شرکتي پا گرفت به نام پال مال با مارک چوگان مخصوص بازي گلف که تبديل به يکي از بزرگترين توليد کنندگان سيگار در امريکا شد . در طول جنگ جهاني دوم شاهد بيشترين ميزان مصرف سيگار هستيم . سيگار در وعده روزانه سربازان همانند جيره غذا وجود داشت .! و اغلب اين سربازان در هنگام پايان جنگ و مراجعت به خانه از مشتريان دائم و ثابت شرکت هاي دخانياتي بودند.در آلمان نخستين کارخانه سيگارسازي در سال 1862 به کار افتاد. در کشورهاي انگلستان و امريکا صنعت سيگارسازي در سال 1866 به وجود آمد.امروزه مصرف سيگار در اغلب کشورها به خصوص در آمريکا چنان رشد رو به بالائي داشته که باعث سرمايه گذاري کلان شرکت هاي معروف دخانياتي شده است .

تاريخچه سيگار و قليان در ايران

درباره تاريخچه و چگونگى ورود توتون به ايران دو روايت وجود دارد.

براساس روايت اول

ملت هاى دو كشور ايران و تركيه به خاطر وجود مرز مشترك طولانى و مراودات ساكنان مرزى، دود كشيدن را از ترك هاى عثمانى آموخته اند و به همين دليل است كه به جاى «پيپ» يا «پايپ» اروپايى چپق بلند تركى در ايران مورد استفاده قرار مى گرفته است كه كم كم قليان و چپق را كنار گذاشته و به سيگار رو آورده اند و چون از همان ابتدا كشت توتون به علت دريافت ماليات قابل توجه مورد مخالفت دولت نبود، در قسمت هاى مختلف كشور رواج يافت و كارخانه ها، كارگاه هاى توتون سازى و توتون برى و سيگار پيچى دستى و ... توسط خصوصى داير و با انواع مختلف بسته بندى در بازار عرضه مى شد .

بر اساس روايت دوم

توتون در سال ۱۶۰۵ کم و بيش در عثماني، مصر و هند شناخته شده بود. پس از تهاجم پرتغاليها به جنوب ايران و اشغال جزيره هرمز و بندرعباس، توتون و تنباکو وارد ايران شده و در زمان شاه عباس صفوي کشت تنباکو از نواحي جنوب به مناطق مرکزي، شرق و شمال غربي ايران گسترش يافت. تاريخ ورود اين محصول را بعضي سال ۱۵۹۰ ميلادي مطابق با ۹۹۹ هجري نوشتهاند. در سال ۱۸۷۵ ميلادي، شخصي به نام استپان نوعي خاص از بذر توتون را از ترکيه به گيلان آورد و کشت کرد. پس از آن، بذر توتون به مازندران برده شد و با توزيع آن ميان چند کشاورز کشت توتون در آن منطقه رواج يافت.اعطاي امتياز انحصار محصول توتون و تنباکوي ايران از مرحله کشت تا فروش در داخل و خارج کشور بهمدت ۵۰ سال به يک شرکت انگليسي از سوي ناصرالدين شاه يکي از بزرگترين اتفاقات تاريخ دخانيات ايران بود.ناصرالدين شاه در سومين سفرش به اروپا در سال ۱۲۷۵ خورشيدي (۱۸۹۰ميلادي) از راه روسيه به انگلستان رفت و چون در اثر ولخرجي زياد، پولهايش تمام شد امتيازي را در زمينه کشت، توزيع و فروش توتون وتنباکو به شخصي انگليسي به نام ماژور تالبوت داد و در مقابل مقداري پول گرفت و با رشوه به درباريان شرکت تالبوت توانست امتياز تجارت انحصاري توتون و تنباکو را بهمدت ۵۰ سال در ايران از آن خود کند. اين امتياز که به امضاي شاه و سرهنري ولف رسيد، داراي ۱۵ فصل بود که حکايت از اختيارات تام تالبوت در امور دخانيات ايران و بياعتنايي به منافع ملت ايران داشت. مطابق با اين قرارداد، شرکت رژي متعهد ميشد که در ازاي انحصار خريد و فروش توتون و تنباکوي ايران بهمدت ۵۰ سال، سالانه مبلغ ۱۵ هزار پوند استرلينگ به همراه يک چهارم سود خالص خود را به شاه بپردازد. با انعقاد اين قرارداد، توليدکنندگان و فروشندگان داخلي نيز استقلال خود را از دست دادند و براي فروش توتون و تنباکو بايد از شرکت خارجي اجازه ميگرفتند که با مخالفتهاي گستردهاي از سوي مردم و روحانيون مواجه شد. همزمان با ورود حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع دولت بريتانيا بهعنوان کارکنان شرکت رژي به ايران، حدود ۱۰۰ هزار مبلغ مسيحي نيز وارد ايران شدند و همان شيوهاي را که در تصرف هند و ايجاد کمپاني هند شرقي و سپس حضور نظامي به بهانه حفظ امنيت اين کمپاني و در نهايت مستعمره کردن هند به کار گرفته بودند، در ايران آغاز کردند.ميرزاي شيرازي، مرجع عاليقدر شيعه به واسطه نامههايي که از علماي ايران دريافت ميکرد در جريان امور قرار داشت. ميرزاي شيرازي، نامهاي به شاه مينويسد و مفاسد اين اقدام را براي او بازگو ميکند. در نهايت پس از بي اعتنايي شاه، حکم تحريم تنباکو از طرف آيتالله ميرزاي شيرازي صادر ميشود.سرانجام شاه تحت فشار شديد لغو کامل امتياز را اعلام ميکند و پس از لغو امتياز تنباکو، حکم تحريم تنباکو نيز پس از ۵۵ روز از سوي علما لغو شد.اين اقدام نه تنها در تاريخ دخانيات تاثير زيادي داشت بلکه به نوعي تاريخ ايران را نيز رقم زد. اما سيگار اين تحفه استعمارگران براي اولين بار با نام پاپيروس از طريق روسيه تزاري وارد ايران شد و تا مدتها با استقبال مردم روبهرو نبود، ولي سرانجام ترفندهاي استعمارگران و پولسازان، سد فرهنگي مخالفت با سيگار را درهم شکست و کم کم عدهاي قليان و چپق را کنار گذاشته و به سيگار رو آوردند و عدهاي هم از ابتدا شروع به سيگار کشيدن کردند و کشت توتون و تنباکو که به علت دريافت ماليات قابل توجه، مورد مخالفت دولت نبود در قسمتهاي مختلف کشور رواج يافت و کارخانهها و کارگاههاي توتونسايي و توتون بري و سيگار پيچي دستي و.... بوسيله بخش خصوصي داير و با مارکها و انواع مختلف دستهبندي و به بازار عرضه ميشد. تا سرانجام در سال ۱۲۹۴ ه .شمجلس شوراي ملي، نخستين قانون مربوط به انحصار دخانيات را تصويب کرد و با اصلاحات سالهاي ۱۳۰۲ و ۱۳۰۷ حق وارد کردن، صادر کردن، خريدن، فروختن، ساختن، نگاهداري و حمل و نقل مواد دخاني و انواع کاغذ سيگار و متفرعات آن در سراسر کشور به دولت واگذار شد و وظايفي براي توتونکاران مقرر شد. سپس با قانون سال ۱۳۱۰ انحصار دخانيات، گسترش و موسسه انحصاري دولتي دخانيات تأسيس شد.خريد دستگاههاي مربوط به دخانيات از جمله حقوق ديگري بود که به موسسه انحصار دخانيات محول گرديد و صدور مواد دخاني، از پرداخت حقوق گمرکي معاف شد و قاچاق آن مشمول قانون ۱۳۱۰ شناخته شد. همچنين خريد و فروش و ورود سيگار در انحصار موسسه قرار گرفت. وزارت ماليه از ۱۳۱۱ مأمور اجراي اين قوانين شد و در سالهاي ۱۳۱۳، خريد توتون سيگار و ۱۳۱۴ خريد توتون چپق و تنباکو و نظارت بر ديگر مراحل انتخاب محل، نوع کشت، داشت، برداشت و رسيدگي به وضعيت و توليد مواد دخاني توسط دولت عملي شد.اولين کارخانه سيگارتسازي در ۵ مهر ۱۳۱۶ ه .ش در زميني به مساحت ۱۰ هکتار در محل فعلي شرکت دخانيات واقع در تهران، خيابان قزوين احداث شد و شروع به کار کرد و سيگارتهاي اشنو، فومن، گرگان، افسر، تاج، ارديبهشت و نيز انواع سيگار برگ و جيگاره و انواع تنباکو، توتون چپق و انفيه و توتون پيپ با حمايت دولت وارد بازار شد.

آمار مصرف سيگار در ايران و جهان

آمار جهاني استعمال دخانيات (سيگار کشيدن)+دختران و زنان سيگاري

1- تعداد افراد سيگاري را 1300000000 نفر تخمين زده ميxadشود که از اين تعداد يک ميليارد نفر مرد و 300 ميليون نفر زن هستند.با روند فعلي تا سال ۲۰۲۵ به ۱٫۷ (يک و هفت دهم) ميليارد نفر افزايش مي يابد.چهار پنجم اين افراد در کشورهاي با درآمد کم و متوسط هستند.

2-در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سيگار کشيدن ميکنند، که نيمي از آنها در آسيا زندگي ميکنند.

3-يک سوم سيگاري ها در جهان مرد هستند.طبق آمار حدود يک چهارم کل افراد بالغ جهان مصرفکننده سيگار و ساير مواد دخاني هستند.

4-از هر ۲ سيگاري، يک نفر در اثر بيماريهاي ايجاد شده در اثر سيگار فوت مي کند.عمدتاً در کشور هاي فقير و جمعيت هاي فقير روي مي دهد.

5-سيگار و تنباكو بعنوان دومين علل مرگ و مير در جهان شناخته شده است. سيگار سالانه جان 6 ميليون نفر در جهان را مي گيرد. يعني در حال حاضر هر 6 ثانيه يک نفر، روزانه بيش از 15 هزار نفر و سالانه حدود 6 ميليون نفر بر اثر استعمال دخانيات جان خود را از دست ميدهند. با همين روند بيش از 10 ميليون مرگ تا 2020 پيش بيني مي شود

6-روزانه بيش از 15 ميليارد نخ سيگار در سراسر جهان مصرف ميشود.به عبارت ديگر هر دقيقه 10 ميليون نخ و يا 5.6 تريليون نخ در سال. اين بدان معناست که در دنيا روزانه به ازاي هر ساکن کره زمين سه نخ سيگار به فروش و مصرف ميxadرسد.

7-سيگار عامل اصلي بيماريهاي غير واگير همچون بيماريهاي قلبي و عروقي،سرطان و عفونت هاي حاد ريوي است که اين بيماري ها موجب 60 درصد از مرگ وميرها در جهان است و 80 درصد اين مرگ ها در کشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد.

8-بر آورد مي شود که دخانيات در سراسر جهان عامل حدود ۸/۸ % از موارد مرگ و ۴٫۱ % (چهار و يک دهم) از DALY ((يا سال هاي تعديل شده بر مبناي ناتواني) ا ۵۹٫۱ (پنچاه و يک دهم) ميليون سال از دست رفته است

9-اين روزها جهان غرب هر روز مقدار کمتري سيگار مصرف مي کند. کشورهاي ثروتمند عادات خود را تغيير داده اند و از مصرف 38 درصد از کل سيگارهاي جهان در سال 1990 به 24 درصد از آن در سال 2009 رسيده اند. اما متاسفانه اين بدان معنا است که در اين مدت سهم کشورهاي در حال توسعه از مصرف سيگارهاي جهان به شدت افزايش يافته و در سال 2009 به 76 درصد رسيده است. بطور مثال مصرف سيگار در ايالات متحده امريکا(از جمله سلاطين برندهاي سيگار) از 1996 تا سال 2006 به نصف کاهش يافته و ميزان مصرف آن در بين بزرگسالان از 42 درصد بزرگسالان اين کشور به نزديک به 20 درصد جمعيت بزرگسال امريکا رسيده است.

10-در حالي که مصرف سيگار در بين مردان بالغ در حال کاهش است ولي در بين زنان و نوجوانان در هر دو جنس رو به افزايش است.و پيشxadبيني ميxadشود در طول 20 سال آينده مصرف دخانيات در بين مردان و زنان يکسان شود.

11-پيش بيني مي شود هزينه بيماريهاي مرتبط با سيگار بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار در جهان است

12-مصرف سيگار فقط دقايقي از پايان عمر را از بين نمي برد بلکه بطور متوسط ۱۲ تا ۱۵ سال از عمر مفيد را کاهش مي دهد بطوري که هر سيگار ۵ دقيقه از عمر را کم مي کند تقريبآ برابر زماني که يک سيگار کشيده مي شود

13-تقريبآ يک نفر از هر ۵ دانش آموز ۱۳تا۱۵ سال در جهان سيگار مي کشند

14-روزانه بين۸۰ هزار تا ۱۰۰هزار بچه در جهان شروع به سيگار کشيدن مي کنند که بيشتر از نصف آنها در آسيا مي باشند

15-تحقيقات نشان مي دهد ۵۰ درصد کساني که در نوجواني سيگار مي کشند ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه مي دهند

16-مطالعه نشان مي دهد که 75% سيگاريxadها حداقل يکxadبار تلاش کردهxadاند که سيگار را ترک کنند. حدود 40% هر سال يکxadبار تلاش ميxadکنند و 30% براي دو روز هم که شده نيکوتين را ترک ميxadکنند و 5 تا 10 درصد براي هميشه موفق به ترک سيگار ميxadشوند.

17-نود درصد سيگاريها که بدون اطلاعات کافي اقدام به ترک مي کنند مجدداً شروع به مصرف مي کنند.بر طبق يک گزارش در حدود نيمي از افرادي که در ماه فقط يک تا دو عدد سيگار کشيده و به هيچ عنوان خود را معتاد نميxadدانستند، در مقابل ترک کامل سيگار مقاومت نشان داده و ناموفق بودهxadاند.

18-در سال 1996 از کل زباله هاي جمع آوري شده در امريکا 20 درصد مربوط به ته سيگار بوده است

19-نيمي از سيگاري هايي که بطور مداوم سيگار ميکشند عاقبت خواهند مرد. همفري بوگارت هنرپيشه تاثير گذار سينما که ژست سيگار کشي او سالxadها مورد تقليد قرار گرفته و هنوز در يادها باقيxad است از سرطان ريه در اثر استعمال دخانيات در گذشت

20-سيگار بزرگترين عامل مرگ زودرس ميباشد که کاملا قابل پيش گيري است.

21-سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است که در هر يک از کشورهاي عضو WHO بايد تا سال 2025، 30 درصد از مصرف سيگار کاسته شود و تا سال 2050 مرگ و مير ناشي از مصرف سيگار نصف شود.

22-مواد دخاني طي قرن گذشته يكصد ميليون نفر را در دنيا به کام مرگ کشانده و پيشبيني ميشود اين رقم در قرن حاضر به يك ميليارد تن برسد.

23-بر اساس آمارهاي بين المللي ده کشور پر مصرف سيگار به ترتيب عبارت اند از: يونان، اسلووني، اوکراين، بلغارستان، چک، مقدونيه، روسيه، مولداوي، اسپانيا و بوسني مصرف سرانه سيگار توسط بزرگسالان در اين کشورها به ترتيب: 3 هزار و 17، 2هزار و 537، 2 هزار و 526، 2 هزار و 437، 2 هزار و 368، 2 هزار و 336، 2 هزار و 319، 2 هزار و 239، 2 هزار و 225 و 2 هزار و 145 نخ در سال است.همچنين کمترين سرانه مصرف سيگار در جهان به ترتيب به کشورهاي: اتيوپي، زامبيا، سودان، غنا، زيمباوه، هند، نيجريه، تانزانيا، پرو و کنگو با مصرف : 52، 71، 75، 80، 86، 99، 103، 108 و 131 نخ در سال اختصاص دارد.

24- براساس آمار سازمان بهداشت جهاني در سال 2005 ، شمار زنان سيگاري در 20 سال اخير 60 درصد افزايش يافته است. براساس همين آمار، همچنين شمار زناني که روزانه بيشتر از يک پاکت سيگار مي کشند سه برابر شده است.طبق نتايج بررسي جهاني وضعيت استعمال دخانيات در بين نوجوانان، مصرف دخانيات در بين دختران 13 تا 15 سال در دنيا در حال افزايش است و اختلاف ميزان مصرف در بين دختران و پسران کاهش يافته است به طوريکه در برخي از کشورها دختران بيش از پسران دخانيات مصرف مي کنند.

25-افرادي که سيگار ميکشند بطور متوسط 14 سال زودتر از افراد غير سيگاري ميميرند. خطر مرگ به تعداد سيگار و مدت زمان سيگاري بودن فرد بستگي دارد.

26- سرانه مصرف سيگار در جهان7 نخ در روز مي باشد.

27-سالانه؛ صدها هزار انسان غير سيگاري در اثر استنشاق دود سيگار جان خود را از دست مي دهند.

28-تاثير استعمال يک نخ سيگار در زنان معادل استفاده از پنج نخ سيگار در مردان است چرا که بدن زنان به مواد دخاني حساستر است. و خطر سکته در زنان 35 تا 64ساله سيگاري، 5 برابر بيشتر از زنان غيرسيگاري است.از سال 1950 تاکنون ميزان ابتلا زنان به سرطان ريه 6 برابر شده است.دختران و زنان سيگاري در مقايسه با مردان وابستگي بيشتري به سيگار پيدا ميxadکنند و هنگام ترک مشکلات بيشتري دارند.

29-طبق آمار منتشره در مجله اكسپرس فرانسه به ترتيب كشورهايى همچون يونان، اسپانيا، مجارستان، لهستان، ايرلند، ايتاليا، پرتغال، آلمان، بلژيك، دانمارك، چك، فرانسه، انگليس، فنلاند و سوئد داراى بيشترين مصرف سيگار در اروپا هستند.

30-کويت بيشترين تعداد سيگاريها را در ميان 6 کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس دارد. 47 درصد از ساکنان کويت سيگاري هستند.12 درصد از جوانان ساکن کشورهاي شوراي همکاري خليجفارس سيگار ميکشند.در عربستان سعودي 12 درصد از پسران و 4 درصد از دختران بين 13 تا 15 سال سيگار ميکشند.

آمار استعمال دخانيات در ايران

1-بر اساس آمار منابع گوناگون بالغ بر 12تا15 ميليون نفر در ايران سيگاري هستند.

2-کارشناسان از کاهش سن مصرف سيگار در ايران به مرز 11 سالگي خبر ميدهند

3-آمار و ارقام منتشر شده نشان ميدهد كه ارزش بازار سيگار ايران در هر سال حداقل سه هزار و 250 ميليارد تومان يعني حدود 3.2 ميليار دلار تخمين زده ميشود.30 درصد اين ميزان چرخش مالي توسط شرکت دخانيات اداره و بقيه آن به دست شرکتهاي خارجي و قاچاقچيان است.

4-برآورد شده سالانه حدود 65 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف ميشود كه اگر اين رقم را بر 20 تقسيم كنيم، معادل سه ميليارد و 250 ميليون پاكت سيگار ميشود.که 25 ميليارد نخ واردات رسمي، 35 ميليارد نخ توليد داخل و ساير نخهاي سيگار قاچاق وارد ميشود.

5-تازهترين گزارش منتشر شده توسط بانك مركزي ايران درباره سبد هزينه خانوار نشان ميدهد كه هر خانوار ايراني در سال 1389 به طور متوسط معادل 50 هزار تومان از كل سبد هزينه خود را صرف خريد سيگار كرده است.

6-گزارش بانك مركزي همچنين نشان ميدهد كه خانوارهاي ايراني در سال 1389 بيشتر سيگار خارجي كشيدهاند تا سيگار توليد داخل.

7-به گفته مديرکل مبارزه با قاچاق شرکت دخانيات ايران در سال 1389 بالغ بر 20 ميليارد نخ سيگار به کشور قاچاق شد.

8-بررسيها نشان ميدهد كه از كل جامعه بالاي 15 سال كشور، حدود 3 درصد زنان و حدود 25 درصد مردان سيگاري هستند..همچنين زنان ايراني در مقايسه با زنان ديگر كشورها، كمتر سيگار مصرف ميكنند.

9-روزانه بيش از 5 ميليارد تومان هزينه مصرف سيگار و بيش از 3 برابر آن هزينه درمان بيماريهاي مرتبط با دخانيات در کشور ميشود.

10-سالانه 150 ميليارد تومان به جيب واردکنندگان سيگار ميرود.

3-11 تا 5 درصد دختران در سالهاي اول دانشگاه و6 تا 8 درصد آنان در سالهاي آخر تحصيل خود استعمال سيگار را آغاز ميکنند.از سوي ديگر 28 درصد از دختران جوان قليان ميکشند.نزديک به 400 هزار نفر از زنان و دختران ايراني، عادت به پک زدن سيگار و قليان دارند.

12-در کشور ما روزانه ۲۰۰ نفر و سالانه ۷۳ هزار نفر بر اثر سيگار ميميرند و به گفته مسئولان اين آمار طي ۱۰ سال آينده به ۲۰۰ هزار مرگومير در سال هم خواهد رسيد.

13-ميزان ماليات بر سيگار در ايران به مراتب پايين تر از کشورهاي پاکستان، ترکيه و امارات متحده عربي است. به طوريکه اين ميزان در ايران ۱۹.۱ درصد، پاکستان ۷۵.۹ ، ترکيه ۷۸.۷ و امارات ۶۷ درصد است.

14-سرانه مصرف سيگار در ايران بر اساس آمارهايي که مراکز و مسئولان داخلي اعلام ميکنند چيزي نزديک به 1050 تا 1176 نخ در سال براي هر بزرگسال است، در همين حال آمارهاي خارجي مصرف سرانه سيگار در ايران براي بزرگسالان را سالانه 764 نخ اعلام ميکنند.

15-رتبه جهاني ايران درمصرف سيگار:در اين ليست که شامل 121 کشور جهان است، ايران با مصرف سرانه 764 نخ در سال در رتبه شصت و هفتم قرار دارد پيش از ايران، انگليس و عراق با مصرف 790 و 784 نخ در سال قرار دارند و پس از ايران نيز سوئد و کره شمالي با مصرف 751 و 714 نخ در سال قرار دارند.

16-براساس آمار گمرك ايران، در دو ماهه نخست سال 1391 حدود 1467 تن سيگار به ارزش 16 ميليون و 890 هزار دلار وارد كشور شد. اين ميزان واردات از نظر ارزشي و وزني به ترتيب 5.4 و 52.4 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان ميدهد.

17-سوئيس، كرهجنوبي و امارات سه مبدا اصلي واردات سيگار به كشور در دو ماهه نخست امسال بودند. سوئيس به تنهايي سهمي معادل 72 درصد از كل واردات سيگار به ايران را در سال جاري به خود اختصاص داد.

18-مديرعامل شركت دخانيات ايران گفت: در سال گذشته شركت دخانيات ايران توانست توليدات خود را به مرز 20ميليارد و 500 ميليون نخ سيگار برساند.به گزارش كميته اطلاع رساني روز ملي صنعت ومعدن؛ «كاظم معتمدي فر » با اعلام اين خبر، افزود : درسال 90 بالغ بر 63 ميليارد و 800مييلون نخ سيگار به ارزش 30 هزار ميليارد ريال توسط جامعه مصرف شده است.

معتمدي فر درادامه خاطر نشان كرد: توليد مشاركتي شركت دخانيات ايران با ساير كشورها در سال گذشته به 12 ميليارد و 200ميليون نخ رسيد و توليد عامليت صنعتي در اين مدت بالغ بر2 ميليارد و 900 ميليارد نخ بود.وي در پايان خاطر نشان كرد : اميدواريم در سال توليد ملي ، كار و سرمايه ايراني توليدسيگار را به 25 ميليارد نخ ، توليد مشاركتي را به 16 ميليارد نخ و توليد عامليت صنعتي را به 5 ميليارد نخ برسانيم

19-رييس اداره مبارزه با قاچاق شرکت دخانيات ايران در کرمانشاه گفت:به خانواده ها هشدار داد که مراقب فرزندان خود باشند زيرا در مواردي آب نباتها و پاک کنهاي طرح سيگار بصورت قاچاق وارد بازار شده اند و انگيزه اين کار هم آشنا نمودن کودکان از همان سنين پايين با سيگار است.

20-گفته مي شود که در صورت نبود مساله قاچاق سيگار در کشور، هر ساله ۱۸ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان به درآمدهاي دولت اضافه مي شد.

21-رييس اداره مبارزه با قاچاق شرکت دخانيات ايران گفت: در مواردي پس از آزمايش توتونهاي قليان قاچاق، شاهد وجود مواردي چون سم، مواد افيوني و سرطانزا در اين نوع توتونها بوده ايم

22-در ايران از سال 1377 نخستين كلينيك ترك سيگار شروع به كار كرد.

23-در استانهاي جنوبي كشور زنان بيش از مردان قليان مي کشند كه اين امر در اين استانها از واسطه فرهنگي و تاريخي برخوردار است. اما مهم آن است كه تفاوت شيوع مصرف سيگار ميان زنان و مردان در مورد قليان وجود ندارد.آخرين آمار در مورد کشيدن قليان حاكي از آن است كه در كل جامعه، زنان به اندازه مردان قليان مي کشند.بنابراين دختران و پسران جامعه به يك اندازه و حدود 25 تا 30 درصد تجربه قليان کشيدن را دارند كه اين امر خطرناك است.اين در حالي است كه 5 تا 6 درصد دختران و زنان در جواني و 20 تا 30 درصد پسران و مردان جوان، تجربه مصرف سيگار دارند. بنابراين به نظر ميرسد در جامعه اين حالت وجود دارد كه مصرف سيگار يك رفتار مردانه است، اما قليان کشيدن ميان دختر و پسر چندان تفاوتي ندارد.

24- سرانه مصرف سيگار در ايران عدد 2/2 نخ در روز است.آمارهاي مربوط به دخانيات در ايران 4 سال يکبار تهيه مي شود.

25-خديجه محصلي، کارشناس دبيرخانه کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتوگو با خبرنگار برنا گفت:بنا بر آخرين آمار مربوط به سال86، 3 درصد از گروه سني 13 تا 15 سال سيگاري هستند و از اين ميزان، 5 و يک دهم درصد را پسران و 9 دهم درصد را دختران تشکيل مي دهند.

26-کاغذي که در سيگارهاي مصرفي در کشور سوزانده مي شود، بيش از مقدار کاغذي است که براي 45 ميليون دفتر شصت برگ لازم است. بيش از بيست هکتار زمين هاي مرغوب زير کشت توتون است.

27-سالانه بيش از 6 هزار نفر بر اثر استنشاق دود تحميلي سيگار جان خود را از دست مي دهند. همچنين آمارها نشان ميدهد 26 و يک دهم درصد از گروه نوجوانان 13 تا 15 سال ساير موارد دخاني و اغلب قليان مصرف ميکنند. 31 و 9 دهم درصد از پسران و 19 و نيم درصد از دختران مصرف کننده ساير مواد دخاني مثل قليان هستند. طبق بررسيهاي انجام شده در سالهاي 82 و 86، تعداد افراد سيگاري از 2 درصد به 3 درصد افزايش پيدا کرده، اما ميزان مصرف کنندههاي ساير مواد دخاني مثل قليان از 12 و يک دهم درصد به 26 و يک دهم درصد افزايش پيدا کرده است.

28-هر سرو قليان معادل 70 تا 100 نخ سيگار است و دود 2 نخ سيگار در يک اتاق 10 برابر آلودهترين نقاط شهر تهران است.

29-مردان سيگاري حدود ۱۲ نخ و زنان سيگاري روزانه ۵ و نيم نخ سيگار ميکشند.

30-معاون درمان مرکز تحقيقات دخانيات گفت:بر اساس آماري که در سال 2007 روي دانشآموزان کشور انجام شده مشخص شد 6.1 درصد دختران سيگار ميکشند که در دختران دبيرستاني اين ميزان 8.4 درصد بود. اين آمار در پسران دبيرستاني 13.1 درصد بود.از طرفي در سال 2004 يعني 3 سال قبل از اين مطالعه نيز مطالعهاي رويدبيرستانهاي تهران انجام شد که بر اساس آن مشخص شد 1.5 درصد دختران دبيرستاني و 6.6 درصد پسران دبيرستاني سيگار ميکشند که اين موضوع روند رو به رشد مصرف سيگار در بين دختران را نشان ميدهد که طي اين ۳ سال مصرف حدوداً 6 برابر شده است.حسامي خاطرنشان کرد: نگران کنندهتر اين است که اين افزايش شيوع مصرف بيشتر در سنين 15 تا 24 سالگي اتفاق ميافتد.

31- 41% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در جمع رفقا شروع کردهxadاند.
8/17% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در خلوت خانه شروع کردهxadاند.
8/17% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در حين خدمت سربازي شروع کردهxadاند.
3/12% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در مدرسه و دبيرستان شروع کردهxadاند.
8/6% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در مجالس عروسي شروع کردهxadاند.
3/4% از افراد سيگاري ،کشيدن اولين سيگار را در مکانxadهاي ديگر شروع کردهxadاند.

32- اولين مراکز ترک سيگار در ايران: سال 77 با همکاري مشترک مرکز تحقيقات بيماري هاي ريوي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و شهرداري منطقه 14 تهران اولين کلينيک ترک سيگار در ايران آغاز به کار مي کند.اولين مرکز ترک سيگار به صورت انفرادي نيز در سال ۸۰ در بيمارستان مسيح دانشوري راهاندازي شد.ودر سال 1389 اولين کلينيک ترک سيگار در زندان همدان افتتاح شد.

تاريخچه سيگار در جهان...

ما را در سایت تاريخچه سيگار در جهان دنبال می‌کنید

برچسب: تاريخچه, نویسنده: بازدید: 60 تاريخ: يکشنبه 14 آبان 1396 ساعت: 20:16

صفحه بندی